Tööelu manifest
PARE esitles viimasena uuendatud tööelu manifesti 21. veebruaril 2024 ja teatas suurest uudisest: 2024. aasta Arvamusfestivali tööelu ala korraldab ja sisustab PARE koostöös Eesti Töötukassaga. Nüüd, 2025. aastal, minnakse taas tööelu ala korraldama ja seda koostöös Eesti Töötukassa ja Tööinspektsiooniga.
2024. aasta manifesti esitlusel toimus ka tööturu paneel, kus arutasid eksperdid ja ettevõtjad, kuidas Eesti tööelu edendada ja ajakohastada.
Diskussioonis osalesid Ulla Saar (Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium), Aaro Lode (Baltic Restaurants Estonia ja Eesti Tööandjate Keskliit), Jaan-Hendrik Toomel (Eesti Ametiühingute Keskliit), Katrin Liivamets (Eesti Töötukassa) ja Ingrid Viinapuu (Telia, PARE). Paneeli vedas PARE juhatuse aseesimees Maria Kütt (Riigikantselei).
Vaata manifesti esitlust siit:
MTÜ Eesti Personalijuhtimise Ühing PARE
Tööelu manifest – 19 PAREmat ideed tööelu edendamiseks
Selleks, et Eesti oleks ka 20 aasta pärast parim paik elamiseks ja töötamiseks, on vaja astuda otsustavaid samme juba praegu.
Oleme aastaid olnud uhked enda digiriigi kuvandi üle, nüüd on vaja veel tööseadusandlus järele aidata, et kuvandil oleks ka sisu. Soovime, et meil oleks piisavalt ja tarku inimesi, keda tööturul rakendada, et olla silmapaistvad rahvusvahelisel areenil. Teame, et meie tööealine elanikkond vananeb ja kuigi me elame järjest kauem, siis tervena elatud aastad vastupidi lühenevad.
PARE kutsub üles Eesti Vabariigi Riigikogu, valitsust, ministeeriume, kogukondi ja koostööpartnereid tegema koostööd Eesti tööelu edendamiseks allolevates punktides. Manifesti koostamisel on PARE lähtunud enda enam ligi 600 liikme huvidest, olles esindajaks 350 organisatsioonile ja 250 eraisikule, mis hõlmab kokku ligi 3500 personalivaldkonna inimest.
I Tark ja piisav tööjõud
Tööjõu nappus on üks peamistest majanduskasvu pidurdavatest asjaoludest, mis tööandjatele väljakutset pakub. Viimastel aastatel on ehmatavalt kiiresti kasvanud noorte tööpuudus, kuna tööandjate hinnangul napib neil vajalikke oskusi ja kogemusi. Eesrindlikud koolid on enda õppeprogrammidesse toonud enesejuhtimise oskuse õpetamise, mis toetab vastutuse võtmist ja koostööoskuste arendamist juba varajases eas. Laiahaardeliselt enesejuhtimise oskuse toomine põhikooliharidusse võimaldab noortel omandada vajalikud oskused, mis toetavad neil hilisemat jõudmist aktiivsele tööturule ning loob pikas plaanis vundamendi juhtimiskvaliteedi edendamiseks. Eesti-suuruses riigis on oluline, et iga inimene oleks osa aktiivsest tööturust ja toetaks meie riigi edulugu.
1. Juhtimiskvaliteet saab alguse koolieast: teeme ettepaneku alustada enesejuhtimise aluste õpetamist alates põhikoolist
Eestis saab luua ettevõtte 15 minutiga, kuid juhiks kasvamiseks kulub rohkem aega. Enamiku organisatsioonide juhid on tõusnud juhiks spetsialisti või valdkonna eksperdi positsioonilt, omamata selleks vajalikku ettevalmistust. See toob kaasa probleemid juhtimiskvaliteedis, mis mõjutab organisatsioonide jätkusuutlikkust ja riigi arengut tervikuna. Leiame, et juhtimiskvaliteedi parandamiseks on tarvis lisada juhtimisalaseid aineid õppekavadesse. Enesejuhtimise aluste õpetamist tuleks alustada alates põhikoolist ja jätkata inimeste juhtimiskvaliteedi alustega gümnaasiumis ja kutseõppes. Oluline on, et ka tehnilised õppekavad kõrgkoolis sisaldaksid inimeste juhtimise alaseid õppeaineid. Usume, et süsteemne juhtimisalaste ainete läbimine erinevatel õppetasanditel toetab noorte tööellu sisenemist ja edasist õpiteekonda. Enesejuhtimise ja juhtimiskvaliteedi oskused tagavad kokkuvõttes suurema heaolu nii indiviidi kui ka organisatsiooni tasandil ning läbi juhtimiskvaliteedi tõusu edendame ühiskonda tervikuna.
2. Tuua tööandja juures tasustamata praktika sooritamise võimalus töölepingu ja täiskasvanute koolituse seadusesse
Tänapäeva töötajal on elu jooksul mitu töökohta ja karjääri. Arvestades tööelu muutumist, on tarvis toetada töötajatel karjääri vahetamist, et see oleks neile vajalikul hetkel võimalik. Selleks tuleb luua töölepingu seadusesse tööandja juures tasustamata praktika sooritamise võimalus inimestele, kes ei vaja seda õpingute tõttu, vaid on huvitatud eriala vahetamisest. Võimaluse rakendamiseks tuleb täiskasvanute koolituse seadusesse lisada tööandjatele kohustus võimaldada töötajal osaleda teatud mahus tasustamata praktikal (sarnaselt tasustamata õppepuhkusega).
3. Töövõimetoetuse vähendamine ei motiveeri vähenenud töövõimega inimesi töötama
Tööandjad värbavad aina enam vähenenud töövõimega inimesi, leides neile võimetekohast rakendust. Vähenenud töövõimega inimesel säilib ka töötamisel õigus saada töövõimetustoetust. Lisasissetuleku teenimisele on aga seatud rahaline piirang, mis tähendab, et töövõimetustoetus väheneb, kui töötaja sissetulek ületab kehtestatud piirmäära. Töötajatele on see demotiveeriv, kuna kogusissetulekus töötaja kaotab ja pigem eelistatakse sellisel puhul saada riiklikku toetust kui täiendavat töötasu, kuigi inimese tervislik seisund töötamist võimaldaks. Töövõimetoetuse vähendamine ei tohi olla karistus töötamise eest, mistõttu ei ole selle vähendamine õigustatud. Kaasates vähenenud töövõimega inimesed aktiivsele tööturule, suureneb riigi maksutulu, kuid piirates töötaja sissetulekut, riigi maksutulu väheneb ning loome olukorra, kus inimene püsib riigi ülalpeetavana. Töövõimetoetus, mis vähenenud töövõimega inimesele on määratud, peab säilima, hoolimata tema muust sissetulekust.
II Digiriigile kohane seadusandlus
Digiriigi kuvand on Eestile hästi kinnistunud, kuid selle hoidmiseks tuleb astuda samme, mis hõlmaks ka tööelu valdkonda. Nutikad, kasutajakesksed ja lihtsad infotehnoloogilised lahendused on need, mille kaudu toetada töösuhete hoidmist ja bürokraatia vähendamist. Tööelu valdkond vajab toimivaid ja vajadustest lähtuvaid lahendusi, mille andmeruum on kaitstud. Päritoluriigist sõltumata peab töötajatega seotud haldus olema tööandjaile lihtne ja riigile läbipaistev. Riik peab andmete ülekandmist ühest riigisüsteemist teise turvaliselt korraldama.
Loome riigi, kus saame andmetele tuginedes hõlpsalt kontrollida, kas seadusandlikud nõuded on täidetud, ja kasutada koostööpartnereid, kelle väärtusmaailm meie omaga ühtib. Oleme Euroopas eesrindlikud enda soolise palgalõhe vaates. Selle vähendamiseks vajame riigilt e-lahendusi, mille väljatöötamine peab olema kiire, et toetada naiste olukorra paranemist tööturul. Seadusandlus peab kohanema muutuva tööturu olukorraga, mitte pidurdama majanduse arengut. Loome õigusaktidesse võimalusi, mis toetavad muutunud töösuhet ja töökeskkonnast tulenevaid vajadusi, et Eesti oleks tööelu liider väikeriikide hulgas.
4. Parendada töösuhteid puudutavaid riigi e-teenuseid
Töösuhteid puudutavad riigi e-teenused on killustatud ja põhjustavad tarbetut bürokraatiat. Arendused Sotsiaalkindlustusameti iseteeninduskeskkonnas on toonud kaasa töötajate ja tööandjate pahameele, kuna süsteem on konarlik ega vasta huvipoolte vajadustele. Riiklikud töösuhteid administreerivad teenused ei ole loodud kasutajakeskselt ning jäävad kättesaamatuks väiksemate digioskustega, erivajadustega ja välisriikidest pärit töötajatele. Digiriik vajab kohast õiguskeskkonda, kus töösuhteid puudutavad riigi e-teenused on kujundatud mugavaks ja kasutajakeskseks, arvestades töötaja ja tööandja vajadusi. Riiklikud süsteemid peavad olema omavahel ühitatud, et vältida tarbetut bürokraatiat ja andmete korduvat sisestamist ning edastamise dubleerimist.
5. Algatada Euroopa Liidu tasandil diskussioon maksuresidentsuse pikendamiseks (183 päeva asemel 365 päeva)
Euroopa Liidu ülene värbamine ja tööjõu vaba liikumine on aina laienemas. Kaugtöö on uus töötamise viis, mis võimaldab elada ja töötada erinevas riigis — see aga toob kaasa probleeme maksuresidentsusega, millega seisavad silmitsi kõik Euroopa Liidu liikmesriigid. Näeme vajadust algatada Euroopa Liidu tasandil diskussioon maksuresidentsuse pikendamiseks, mis võimaldaks liidu sees senise 183 päeva asemel töötada kuni 365 päeva ilma maksuresidentsuse muutumiseta. PARE liikmete hinnangul ei ole 183 päeva nõue uut töötamiskultuuri arvestades piisav aeg, et teha otsuseid, mis puudutavad töötaja edasist elukoha valikut ja maksuresidentsust, ning kohustada tööandjat arvestama makse töötaja elukoha järgi.
6. Suurendada renditööjõu järelevalvet
Renditööjõu osakaal on aasta-aastalt suurenenud, tuues kaasa hulga teenusepakkujaid, kes ei tegutse turul seaduskuulekalt. Ebaseaduslik tegutsemine jätab renditöötaja ilma ravikindlustusest ega too riigile oodatud maksutulu. Leiame, et täiendav riiklik järelevalve renditööjõu teenusepakkujatele nii maksude tasumise, teiste riikide vahendatud tööjõu kasutamise kui ka tööohutusnõuete täitmise puhul, on möödapääsmatu. Lisajärelevalve eesmärk ei ole vähendada renditööjõu teenusepakkujaid, vaid suurendada reguleeritust ja teadvustada seaduslikult tegutsemise väärtust.
7. Võimaldada tööandjal kaugtöö rakendamisel päevapõhise (kaugtöös oldud päevade eest) maksuvaba hüvitise maksmist töötajale
Kaugtöö rakendamisel lepivad töötaja ja tööandja kokku, kas tööandja transpordib töötajale vajalikud töövahendid või soetab töötajale uued vahendid. Töösuhte lõppedes kohustub töötaja tööandjale vara tagastama ja tööandja seda hoiustama. Enamikul juhtudel rakendatakse nüüd hübriidtööd, kus töötatakse vaheldumisi nii kodus kui ka kontoris. Kui töötajal on kodus vajalikud töövahendid juba olemas ja nende soetamine ei ole vajalik, oleks mõistlik, et tööandjale laieneb võimalus kaugtöö rakendamisel maksta töötajale päevapõhist (vastavalt kaugtöös oldud päevade eest) maksuvaba hüvitist, et töötaja enda vahendeid tööandja jaoks kasutab. Leiame, et töötaja ja tööandja võiksid saada kaugtöö rakendamisel valida, kas tööandja sisustab töötaja kaugtöökoha või maksab töötajale päevapõhist hüvitist, mille eesmärk on kompenseerida töötajale talle kuuluvate töövahendite kasutamine ja muu hulgas ka kaugtööga kaasnevate kulude kandmine (nagu internet, elekter, vesi jne). Mõlemat paralleelselt rakendada ei saa.
8. Muutuvtunni kokkulepe vajab rakendamist kõigile sektoritele ja tähtajatult
Jaekaubanduse tegevusalale loodi 2021. aastal võimalus rakendada muutuvtunni kokkulepet. Kokkulepe annab nii töötajale kui ka tööandjale paindlikumad võimalused töö planeerimiseks ja toetab muutunud tööelu vajadusi. Muutuvtunni kokkuleppe järele on nõudlus ka teistes sektorites ja tähtajatult. Leiame, et hetkel kehtivad ebamõistlikult piiravad tingimused ei ole põhjendatud ja need tingivad tööandjatele jätkuvalt vajadust kasutada muutuva töökoormuse korral alternatiivseid võlaõiguslikke lepinguvorme. Töökoormuse määramine peab olema võimalik kokku leppida vahemikuna, kui töötaja ei tea enda töötamise võimalusi piisavalt ette (üliõpilased, hoolduskoormusega töötajad jne).
9. Muuta puhkusepäevade arvestus tööpäevade põhiseks
Eestis rakendatav puhkusepäevade arvestus on vastupidi naaberriikide süsteemidele kalendripäevade põhine ning põhjustab seeläbi rahvusvahelistes ettevõtetes arvestuse halduskoormust ja tekitab töötajate vahel ebavõrdsust. Puhkusepäevade arvestus tuleks muuta tööpäevade põhiseks, mis annaks töötajale muu hulgas piisavalt puhkeaega tööst taastumiseks.
10. Võimaldada töötajal osalise koormusega töötamist vanemapuhkuse perioodil oma asendajaga samal ajal
Kehtiv töölepingu seadus ei võimalda vanemapuhkusel olles töötada töötaja asendajaga samal ajal. Leiame, et seadusesse tuleks luua vastav võimalus, sest see on vajalik nii uue töötaja väljaõpetamiseks kui ka asendatava tööle naasmisel. Samuti on ootuspärane, et asendatav soovib jätkata osalist töötamist vanemapuhkuse ajal, mis hoiaks töötaja ettevõttega seotuna ja võimaldaks hoolduskoormust kandaval töötajal teenida lisasissetulekut.
11. Tuua töölepingu seadusesse majanduslikult sõltuva töötegija staatus
Klassikalise töösuhte kõrvale on tekkinud uusi töövorme ja töösuhted on muutunud mitmekesisemaks. Õiguslik kaitse on ennekõike tagatud töötajale, kellele on kohustus kindlustada ohutud ja tervislikud töötingimused ja väljaõpe ning kellel on õigus eri liiki puhkustele ja hüvitistele. Samas on laialt levinud võlaõiguslike lepingute rakendamine füüsiliste isikutega, kellele on küll tagatud töötuskindlustus ja ravikindlustus (üksnes siis, kui tema eest makstakse sotsiaalmaksu mitte vähem kui riigieelarvega kehtestatud kuumääralt), kuid muud sotsiaalsed tagatised ja õiguslik kaitse neile ei kohaldu. Hoolimata üha laialdasemast platvormitöö levikust Eestis, on need isikud praegu jätkuvalt vajaliku kaitseta. Meie ettepanek on tuua töölepingu seadusesse majanduslikult sõltuva töötegija staatus. Tegemist on iseseisva lepingupartneriga, kes teostab tööd võlaõigusliku lepingu alusel, aga kuna ta osutab teenust enamasti vaid ühele lepingupartnerile, kellest ta on majanduslikult sõltuv, siis laieneksid talle teatud sotsiaalsed tagatised ja õiguslik kaitse, mida on muu hulgas pidanud vajalikuks Euroopa Parlament (nt tööaja piirang, õigus puhkusele, õigus tervisekaitsele töökohal, õigus kaitsele diskrimineerimise eest, õigus ohututele töötingimustele jne). Majanduslikult sõltuva töötegija staatuse loomine annaks selgepiirilise õigusliku seisundi ja kaitse isikutele, kes seda enda töötamise vormi tõttu vajavad.
12. Võimaldada katseaja kohaldamist uuele ametikohale liikumisel sama tööandja juures
Katseaja eesmärk on hinnata, kas töötaja tervis, teadmised, oskused, võimed ja isikuomadused on sobilikud töö tegemiseks. Kehtivas töölepingu seaduses on kirjeldatud katseaja rakendamine aga üksnes tööle asumisel, kuid mitte uuele ametikohale liikumisel sama tööandja juures. Seega puudub tööandjal võimalus hinnata töötaja sobivust katseaja eesmärgist tulenevalt. Seadusesse tuleks lisada võimalus kohaldada katseaega uuesti, kui olemasolev töötaja liigub uuele ametikohale sama tööandja juures. Kui töötaja katseaega uuel ametikohal ei läbi, kohustub tööandja võimaldama töötajal naasta tema endisele töökohale.
13. Võtta tööandjalt ära kohustus koostada puhkusegraafik aasta alguses
Puhkusegraafiku iga-aastane kohustuslik koostamine esimeses kvartalis ei oma paljudes organisatsioonides sisulist väärtust, kuna töötaja puhkuseplaanid ei ole aasta alguses veel selgunud ning praktikas toob see kaasa korduva graafiku muutmise vajaduse. Seega võiksid töötaja ja tööandja olla puhkusegraafiku koostamisel vabad kokku leppima, kas ja millal graafik koostatakse. Sealjuures säilib tööandjale kohustus võimaldada töötajale talle aastas ette nähtud puhkus ja graafiku mittekoostamisel õigus puhkusele seaduses ettenähtud etteteatamise tähtaja järgimisel.
III Tervist edendav tööelu
Selleks, et meie inimesed oleksid terved, tuleb alustada arstiabiteenuse alustalast. Igal inimesel peab olema ligipääs perearstiteenustele, olenemata tema päritolust või elukohast. Suurendame õppekohtade arvu ja leiame motivatsioonivõimalusi selleks, et igas piirkonnas oleks arstiabi kättesaadavus tagatud. Riiklik ravikindlustussüsteem konkureerib praegu erasüsteemiga, kuid tulevikus on vaja mõlemat. Algatada tuleb diskussioon, milline peaks olema meie ravikindlustussüsteem tulevikus, ja astuda selleks vajalikke samme. Panustada tuleb meditsiinivaldkonna juhtimiskvaliteeti, et vältida inimeste läbipõlemist ja tööturult väljumist. Ühiselt panustades saame luua tööelu, kus töötaja vaimne ja füüsiline tervis on hoitud ning pensionipõlv kindlustatud.
14. Igal Eestis töötaval inimesel peab olema ligipääs perearstiteenusele
Kuigi kehtiv ravikindlustussüsteem näeb ette, et igal kindlustatul peab olema perearst, siis üha sagedamini keelduvad perearstid inimese nimistusse lisamisest, sest nende nimistud on täis. Seetõttu jäävad mitmed haigused varajases staadiumis avastamata, kuna inimestel puudub ligipääs riiklikule tervishoiusüsteemile. Alternatiivina saab inimene pöörduda tasulise eraarsti poole, kuid selle kulusid talle ei hüvitata. Olukorrale tuleb reageerida ja juhul kui piirkondlikku perearsti ei ole, tuleb kindlustatule vajadusel hüvitada eraperearstiteenus seni, kuni ta saab riiklikkusse nimistusse.
15. Laiendada maksuvabade tervise edendamise kulude nimekirja
Tööandja roll on üha enam suunata töötajaid terviseteadlikult käituma, et tagada võimalikult pikka aega tööealise elanikkonna püsimine tööjõuturul. Maksuvabad tervise edendamise kulud on vajalik meede töötajate tervisekäitumise parandamiseks ja hoidmiseks. Siiski on kehtiv maksuvabade tervise edendamise kulude nimekiri liiga piiratud ja seatud piirmäär ei vasta tegelikele vajadustele. Seetõttu tuleks laiendada maksuvabade tervise edendamise kulude nimekirja, lisades sinna nii vaimset tervist toetavad teenused (mh tööpsühholoogi ja -nõustamisteenused) ning lubada tööandjale töötaja nimel tehtud vastutustundlikud investeeringud, mis toetavad nii vaimset kui ka füüsilist heaolu. Leiame, et 2018. aastal seatud piirmäär vajab tõstmist ja see tuleb indekseerida, et tagada määra pidev ajakohasus. Lisaks mainitule on tarvis riiklikult propageerida seda, et tööandjad toetaksid töötajate tervist.
16. Korraldada ümber ravikindlustussüsteem
Tööturg on teinud läbi murrangulise arengu — inimesed töötavad erinevate lepingutega, mõnikord üksnes periooditi ja nende sissetulekud ei moodustu enam pelgalt palgatööst. Muutuste tõttu jääb ravikindlustussüsteemi üleval pidavaid maksumaksjad aina vähemaks, mis seab kahtluse alla kehtiva süsteemi jätkusuutlikkuse pikas perspektiivis, kuna ravi ei ole piisavalt kättesaadav. Juba praegu ei pääse inimesed ravile siis, kui neil on abi vaja ja tuge saadakse tasulisest erameditsiinist, mida rahastab abivajaja ise. Oleme olukorras, kus igas vanuserühmas on suur hulk ravikindlustuseta inimesi, kelleni uute töövormide või sissetuleku ebaregulaarsuse tõttu ravikindlustus ei ulatu. Erameditsiin ei ole Tervisekassa vastand, vaid mõlemad toetavad inimeste töövõimet ja heaolu. Leiame, et kehtiv ravikindlustussüsteem vajab poliitilist arutelu ja tahtmist korraldada kehtiv süsteem ümber selliselt, et erameditsiin toetab solidaarsuse põhimõttel loodud ravikindlustussüsteemi nii, et vananeva elanikkonna ja kahaneva tööjõuga Eestis oleks kõigile meie inimestele tagatud vajalik kaitse.
17. Muuta tööandjapension maksuvabaks
Tööandjapension ning töötajate rahatarkuse laiendamine kogub Eesti organisatsioonide seas üha enam populaarsust, aidates kaasa töötaja tuleviku kindlustamisele ja luues tugevamat ühiskonda. Hoolimata laienevast huvist ja riiklikust eesmärgist inimeste rahatarkust suurendada, ei toeta olemasolevad maksusoodustused neid eesmärke piisavalt. Kehtiva korra kohaselt tuleb tööandja tehtavatelt sissemaksetelt tasuda sotsiaal-, töötuskindlustus- ja kohustusliku kogumispensioni maksed. Kohustusliku kogumispensioni makset ei maksustata, vaid seda tehakse alles siis, kui töötaja teeb vastava väljamakse (kaasneb üksnes tulumaksu tasumise kohustus). Mitmetes riikides toetab maksukeskkond otseselt tööandja ja töötaja suhte raames pikaajalist kogumist ning investeerimist. Selleks, et tööandjad tööandjapensionit rakendaksid ja töötaja tuleviku kindlustamisse panustaksid, peaks see olema tööandjale rakendamiseks maksuvaba ning maksukohustus tulumaksu näol peaks kaasnema töötajale alles pensionikontolt väljamakse tegemisel.
18. Muuta tööõnnetuskindlustus kohustuslikuks
Inimeste tervena püsimine ja tööturul aktiivne olemine on kõigi huvides. Kehtiv süsteem ei motiveeri tööandjaid töökeskkonda parandama ja õnnetusi ennetama. Lisaks ei hüvitata töötajale kahjusid tema vajadustest lähtudes ning kahjuhüvitise saamine tööandjalt on keeruline ja aeganõudev ning osutub vahel suisa võimatuks. Luua tuleks tööõnnetuste hüvitamiseks kindlustusel põhinev süsteem, mis motiveeriks tööandjaid töökeskkonda parandama ja tööõnnetusi ennetama ning tagaks töötajale õnnetuse juhtumisel õiglase hüvitise.
19. Võtta tööelu korraldamisel fookusesse tervelt elatud tööaastate arvu kasv
Eestit mõjutab tööealise elanikkonna vähenemine, vananemine ja paindlike töövormide aktiivne kasutus. Kuigi me elame järjest kauem, siis tervena elatud aastad lühenevad. See suurendab ühelt poolt riigi sotsiaalvaldkonna kulusid ja piirab teisalt tulusid. Eesti tööseadused ja tööandjate arendustegevused peavad olema suunatud inimeste tervelt elatud ja töötatud aastate suurenemisele. Üksnes nii püsime konkurentsivõimelised riigina ja tööandjatena. Esmalt vajavad tööandjad meetmeid, mis toetavad terviseriskide vähendamist, elukestvat õpet ja õigeaegset ametite ning rollide vahetamist. Samuti vajatakse keskkonda, mis soodustab osalise tööaja, jagatud töökohtade ja teiste sarnaste meetmete rakendamist ning vanemaealistel sobiva koormusega tööellu panustamist.
19 PAREmat ideed on kokku koondatud laialdase koostöö tulemusena. Ideekorjet vedas PARE tööelu töörühm, kaasates PARE liikmesorganisatsioonide kõrval ka teisi erialaliite.
Tööelu manifest 2023
Eesti Personalijuhtimise Ühing PARE esitles 17. jaanuaril ERRi pressikeskuses oma 2023. aasta tööelu manifesti.
Esinesid: PARE juhatuse esimees Ingrid Viinapuu (Telia), Tervise- ja tööminister Peep Peterson, Eesti Panga president Madis Müller. Paneelis osalesid Arto Aas (Eesti Tööandjate Keskliit), Jaan-Hendrik Toomel (Eesti Ametiühingute Keskliit), Kaarel Suuk (Ensto Ensek), Signe Lass (Helmes) ja Aet Urvast (toona Vanalinna Ehitus, PARE). Paneeli vedas Janek Mäggi.
Vaata manifesti esitlust ERR-is:
Tööelu manifest 2022
26.01 esitles PARE Tööelu Manifesti – 22 PAREmat ideed tööelu edendamiseks, mille raames toimus aruteluring, kus osalesid Katrin Saks (TLÜ), Riina Einberg (Asutajate Selts), Ene Tampuu (Incap Electronics Estonia OÜ), Kalev Pihl (SK ID Solutions), Karoli Hindriks (Jobbatical), Mart Luik (Tallinna Strateegiakeskus), Taavi Rõivas (Auve Tech), Kai Realo (Ragn Sells), Estel Pukk (PARE tööelu töörühma juht) ja veebi teel Agur Jõgi (Pipedrive). Aruteluringi modereeris Janek Mäggi Powerhouse büroost.
Vaata manifesti esitlust TLÜ-s siit:
Eesti tööelu mõjutavad juba täna ja tulevikus veelgi enam tööealise elanikkonna vähenemine ning vananemine. Tööturule sisenevad teistsuguste ootustega põlvkonnad, uued töö tegemise viisid ja vajadus kohaneda pidevalt muutuva keskkonnaga on väljakutseks meile kõigile. Lisaks kasvab üha enam organisatsioonide ühiskondlik vastutus kliima- ja jätkusuutlikkuse küsimustes.
Eesti on olnud aastaid uhke oma digisaavutuste ja kõrgetasemelise hariduse üle, nüüd on aeg viia ka meie tööelu tagareast esiritta, vastavusse selle innovaatilise riigi muljega, mille oleme jätnud endast rahvusvahelisele areenile.
PARE kutsub üheskoos oma 500 liikmega üles Eesti Vabariigi Riigikogu, valitsust, ministeeriume, kogukondi ja koostööpartnereid tegema koostööd Eesti tööelu edendamiseks järgmistes punktides:
I Tark tööjõud
- Iseseisva otsustuspädevusega töötaja mõiste toomine töölepingu seadusesse
Arvestades uusi töötamise viise (kaugtöö, platvormitöö jne), ei ole tööandjal võimalik töötajat jälgida, et täidetud oleksid nii töö- kui ka puhkeaja nõuded. Vajame kaugtööd soodustavaid lahendusi, sest just nii tagame tööelu paindlikkuse ja targa tööjõu motiveerituse.
- Palgatoetuse võimaldamine tööandjale doktorikraadiga töötaja palkamisel
Ettevõtjad peaksid saama valida toetuse kõlbulikku töökohta, praegu on toetus ainult rakendusuuringute ja tootearenduse suunal. Doktorikraadiga töötajad oskavad tegutseda tõenduspõhiselt ja süsteemselt, teavad, kuidas luua olemasoleva põhjal uut teadmust ja lahendusi.
- Tööandja juures tasustamata praktika sooritamise võimaluse loomine seadusandlusesse
Tasemeõppe kõrval soovivad praktika käigus uue tööga tutvuda ja ümber õppida ka täiskasvanud, kes soovivad õppida uusi oskusi või valmistuda töövaldkonna vahetamiseks. Selle soodustamiseks luua seadusandlusesse praktikalepingu võimalus, millega ei kaasne vaikimisi tasu maksmise kohustust.
II Õiglane palk
- Tööelu kalkulaatorite arendamine info kättesaadavuse lihtsustamiseks
Palgastatistikale lisaks tuleb arendada riiklikul tasemel tööelu kalkulaatoreid, mis muudavad tööandjatele lihtsaks info kätte saamise sooliste või vanuseliste erinevuste kohta organisatsioonis. Andmete võrdluse abil saab aidata kaasa teadlikkuse tõusule ja võrdse kohtlemise tagamisele ühiskonnas tervikuna.
III Välistööjõud
- Välistööjõu puhul mitmekordse keskmise palga nõudest loobumine
Eestis ei jätku juba täna piisavalt töökäsi tööde tegemiseks. Välistööjõu kahekordse keskmise palga nõue tuleb tuua madalamale või võrdsustada minimaalne palgatase sarnase töö eest saadava keskmise palgaga.
- Tähtajaliste elamislubade väljastamise protsessi lihtsustamine
Tähtajaliste elamislubade ja lühiajalise töötamise lubade väljastamise lihtsustamine, taotleja koormuse vähendamine ja menetlusaja lühendamine, sh tööandjale reaalajas tagasiside andmine taotluse menetlemise seisust.
- Toetame valitsuse algatust pikendada lühiajalise töötamise perioodi vähemalt kahe aastani
Lühiajalise töötamise perioodi pikendamine vähemalt 24 kuuni, et tööandjatel, eriti tootmisettevõtetes, oleks võimalik tööjõudu planeerida ja väljaõppesse tehtud investeeringuid tasa teenida.
- Ettevõtete toetamine välistööjõule suunatud töökohtade loomisel
Luua riiklik kompetentsikeskus, et aidata ettevõtetel kujundada välistööjõule suunatud tarku töökohti ning vähendada tööjõu rendifirmade kasutamise vajadust.
IV Mõistlikud maksud
- Spordi- ja tervisekulude erisoodustusmaksu vabastuse piirmäära tõstmine
Spordi- ja tervisekulude maksuvaba summa tõstmine 100 euro pealt vähemalt 200 euro peale kvartalis töötaja kohta aitab hoida töötajate töövõimet, ennetada haigestumisi ja tõsta motivatsiooni.
- Töötajate tervise hoidmiseks maksuvabade teenuste ringi laiendamine
Laiendada teenuste ringi, millega tööandja saab ilma erisoodustusmaksuta toetada töötajate tervist, sh vaimset tervist. Ajad, mil’ töötajatele maksti maksude vältimise eesmärgil palka osaliselt asjades või teenustes on tänaseks selja taha jäänud.
- Erasektori ja avaliku sektori tingimuste ühtlustamine sotsiaalmaksu miinimumi tasumise osas perioodil, kui töötaja töötab teise tööandja juures
Vabastada tööturu paindlikkuse huvides erasektoris, sarnaselt avalikule sektorile, tööandjad töölepingu peatumise korral vaikimisi sotsiaalmaksu miinimumi tasumise kohustusest, kui töötaja töötab teise tööandja juures. Soodustada ametnike ja töötajate omavahelist roteerumist.
- Lähetuse sihtriigi päevaraha määrade rakendamine maksuvabalt
Laiendada maksuvaba päevaraha määra vastavalt lähetuse sihtriigis kehtivale määrale. Muudatus arvestaks sihtriigi elukallidust ning vabastaks Eesti tööandja maksukohustusest, mis täna sihtriigis kehtiva määra rakendamisega lähetuse korral kaasneb.
- Kaugtööga seotud kulude kompenseerimise maksuvabaks muutmine tööandja jaoks
Mõistlike kulude kompenseerimise maksuvabaks muutmine, sest kaugtöö soodustab vähenenud töövõimega, erivajadustega inimeste ja väikeste laste vanemate, eakate või tõmbekeskustest eemal elavate inimeste kaasamist tööellu, toetab töötajate vaimset tervist ja tõstab motivatsiooni. Vastavate regulatsioonide ja igapäevapraktika ühtlustamine, et tagada paindlikkus ja kaasaegne lähenemine tööelule.
V Kvaliteetne juhtimine
- Avalikus sektoris keskastmejuhtide töösuhete tähtajaliseks muutmine
Võimaldada avalikus sektoris keskastmejuhtide tähtajalisi töösuhteid, et ennetada ”kobarkäkke” ja välistada karistamatuse tunde tekkimine. Tõsta läbi konkurentsi juhtimiskvaliteeti.
- Inimeste juhtimise kvaliteedi mõõtmine
Tegeleda süsteemselt inimeste juhtimise kvaliteedi mõõtmisega riiklikul tasandil, sest töökohalt lahkumise sagedaseim põhjus on Eestis otsene juht. Võtta kasutusele juhtimisbaromeeter ja tõsta esile hea juhtimisega organisatsioone.
VI Inimkeskne tööaja korraldus
- Normtööajaga töötava kontoritöötaja puhul tööaja arvestamise kohustusest loobumine
Normtööajaga töötajate (8 tundi päevas, 5 päeva nädalas) puhul tööaja arvestamise kohustusest loobumine vähendab tööandjate administratiivset koormust, raha ja aja raiskamist. Võimaldada tööandjal paindlike tingimustega töölepingute sõlmimist andes töötajale töökohustuste täitmise aja osas iseseisev otsustuspädevus.
- Puhkusepäevade arvestuse muutmine tööpäevade põhiseks
Rakendada puhkusearvestust kalendripäevade asemel sarnaselt teistele Euroopa riikidele tööpäevades, et ühtlustada see rahvusvahelise hea tavaga ja lihtsustada personaliarvestust piiriülestes organisatsioonides.
- Valveaja paindlikuma korralduse võimaldamine
Tagada tulenevalt tegevusvaldkonna erinevustest võimalus valveaja kohaldamisel mitte arvestada üldisi puhkeajareegleid. See on oluline eelkõige energeetika, IKT ja ka tootmise sektorites, kus valvesolek ei ole koormus ega eelda füüsiliselt töökohale minemist.
VII Töötaja kindlustunne
- Sotsiaalsete garantiide võimaldamine töötamise takistuse korral tervislikel põhjustel
Riigi suurem sotsiaalne tugi pikaajalise haigusega inimestele, nt töövõimetushüvitise pikendamise näol, kelle tööleping on haiguse tõttu lõpetatud. Kutsehaiguskindlustuse, sh tööõnnetuskindlustuse loomine.
- Lapsehoolduspuhkuse või kaitseväeteenistuse asendaja ja naasva töötaja samaaegne töötamine
Asendajate ja asendatavate samaaegse töötamise võimaldamine teatud perioodil. Tagada samaaegne töötamine teatud perioodil ka avalikus sektoris (nt üks kuu), et vähendada tööandjate halduskoormust täiendavate lepingute sõlmimisel.
VIII Kaasaegne töötervishoid ja ohutus
- Töötervishoiu spetsialistide arvukuse suurendamine
Töötajate töövõime hoidmiseks tuleb tõsta töötervishoiu arstide-spetsialistide mõjusust ja arvukust. Igal suurel tööandjal peaks olema võimalik mõistliku aja jooksul ja mõistliku tasu eest töötervishoiu valdkonna spetsialistiga konsulteerida, kuid täna on neid spetsialiste selleks liiga vähe.
- Tööohutuse vastutuse piiramine tööandja territooriumiga
Kaugtöö korral piirdub tööandja vastutus tööohutuse eest ja kohustus teostada riskianalüüsi tööandja territooriumiga. Väljaspool tööandja territooriumit on tööandjal vaid nõustamise ja juhendamise kohustus, sest aktiivne sekkumine oleks vaadeldav kodaniku põhiõiguste riivena.
22 PAREmat ideed on kokku koondatud laialdase koostöö tulemusena. Ideekorjet vedas PARE tööelu töörühm, kaasates PARE liikmesorganisatsioonide kõrval ka teisi erialaliite.
Eesti Personalijuhtimise Ühing PARE, www.pare.ee