Kuidas juhtimiskvaliteedist teha konkurentsieelis?
Mailis Neppo, Delfi Meedia personalijuht, mailis.neppo@delfi.ee
Kvalitatiivseid näitajaid töö tegemisel on alati hinnata kõige keerulisem. Kui palju sellest on võimalik teada saada küsitluste abil? Kui palju on kõhutunne? Ja kas see on lõpuni üldse mõõdetav?
Kes meist poleks kuulnud väidet, et organisatsiooniga liitutakse väljakutsete pärast, aga lahkutakse halva juhtimise tõttu?
Mida suudab baromeeter teha teisiti kui rahulolu või pühendumuse uuring?
Olen veendunud, et üks ei välista teist. Rahulolu ja pühendumuse või kas või 270 ja 360 kraadi uuringud on vajalikud, et minna süvitsi. Suurte organisatsioonide puhul võivad parendustegevused võtta ka kaua aega. Et see aga ei saaks halva juhtimise vabanduseks, siis tasub kraadida end ka lihtsamal moel.
Eesti Personalijuhtimise Ühing PARE on välja töötanud juhtimiskvaliteedi mõõtmise indeksi ning aitab seda mõõta baromeetriga. Baromeeter kasutab soovitusindeksi (NPS ehk Net Promoter Score) meetodit. Nii saab välkkiire hinnangu numbrilise näitajana, aga see on hea võimalus anda oma juhtidele ka tagasisidet (baromeetris on üks küsimus ja vaba kommenteerimise võimalus) nii, et üldistusena tulevad välja organisatsiooni edasi viivad märksõnad, samas tagasiside ei lähe isiklikuks.
Mis teeb hea inimeste juht teisiti kui tavapärane või kehv juht?
Olles kasutanud juhtimisbaromeetrit mitmes organisatsioonis, siis töötajate välja toodud märksõnad nendes organisatsioonides on tegelikult üldistatavad organisatsioonide ja valdkondade üleselt.
Alustame sellest, et hea juht on pädev oma töös, ta on lahendustele orienteeritud ja arvestav ning toetav. Hea juht suunab ja annab nõu. (NB! Mitte segamini ajada ise töö ära tegemisega!) Hea juhtimise puhul ei ole nõudlikkus vastandatud hoolivusega.
Hea juhtimiskvaliteedi tunnuseks on strateegiline mõtlemine ja juhtimisotsuste selgitamine, tehes seda nii, et juhiga saab suhelda avatult ning juht tunneb oma inimesi. Ka hierarhiavabas väga lamedas organisatsioonis on vajalik tööde delegeerimine, samas võrdne kohtlemine. Töötajate jaoks on oluline igapäevaelu korraldamine. Hea juht kindlasti küsib ja tahab tagasisidet oma juhtimisele. Ehk nagu üks töötaja baromeetrile vastates ütles: „Probleemid lahendatakse meeskonna sees kohe, mitte ei lükata edasi. Eksimuste pärast ei kanta vimma. Iga uus päev algab otsast ja ei minda isiklikuks. Juhi puhul on see väga oluline.“ Me kõik eeldame, et saame anda ja küsida tagasisidet üks ühele vestlustel, aga alati see nii ei ole. Kui see pole võimalik, siis on baromeeter juhile juhtimise kraadimisel abiks.
Mis on kõige klassikalisem kehva juhtimise vabandus, mida teate?
Ilmselt on levinuim vabandus, et juhtidel pole aega. Kui sa aga ei küsi tagasisidet ja ei mõõda oma juhtimist, siis sa ju ei juhi. Ja kui sul pole aega juhtimiseks, siis kes juhib?
Hea inimeste juhtimine algab teadlikkusest ja mõistmisest, et iga juht vastutab inimeste juhtimise kvaliteedi eest. See ei ole midagi iseenesestmõistetavat või isetekkivat, vaid ka see on tegevus, mis vajab juhi aega, energiat ja pühendumist. Juhtimiseks on vaja infot ning siin aitabki baromeeter, olles kiire, lihtne, tõhus ja täpne.
Kuidas juhtimiskvaliteeti tõsta?
Juhtimine seisneb üsna tihti selles, kes olla, mitte selles, mida teha. McKinsey[1] soovitab näiteks juhtidel teha tööd iseenda nelja kõige olulisema küljega: alandlikkus, haavatavus, julgus ja võimestamine.
Alandlikkus tähendab, et juht ei ole ruumis alati kõige targem inimene. Haavatavus ei tähenda nõrkust. See tähendab, et lood töötajatele keskkonna, kus nad saavad tööd teha. Ehk siis nagu eelpool toodud töötaja tõdes, probleemid lahendatakse kohe, mitte ei lükata edasi. Ole julge ja näita suunda, mitte ära mikromanageeri. Kontrollimine on üldse illusioon.
Töötajate jõustamine on oluline, see võib suurendada töötajate kaasatust. Juhtimisteadlased ütlevad[2], et võimestava juhtimise korral suureneb töötajate loovus ja tõuseb pühendumus organisatsiooni eesmärkidele.
Igapäevaelu näitab, et tihti on tõesti ajast puudus. Otsused, koosolekud, probleemid ja inimesed – kõik see nõuab tähelepanu[3]. Juhi töö on täiskohaga töö. Igale poole ei jõua. Seepärast on vaja tööriista, mis ei raiska su aega, vaid annab täpsed andmed juhtimiskultuuri hetkeseisust – otse töötajatelt, ilma ilustamata. Sestap võta kasutusele baromeeter. Juhtimiskultuur on ärikriitiline ja see määrab, kas su parimad inimesed jäävad või lähevad.
Juhtimisbaromeetrist saad rohkem lugeda siit: https://pare.ee/juhtimiskvaliteet/baromeeter/