Hoolimine on konkurentsieelis

Foto: Krõõt Tarkmeel

 

Merilin Metsma, koolitus- ja arengupartner

 

Kas ausus on parim poliitika?

PARE hea juhtimise ringi järgi on hea juht aus. Üks definitsioon ütleb, et ausus on tõese info jagamine, faktide mittemoonutamine ja lubadustest kinnipidamine.[1] Ausus on üks levinumaid väärtusi, mida püütakse organisatsioonikultuurides julgustada, sest see on baas usalduslike suhete tekkimisele. Usalduse teised komponendid on headus ja oskused/ekspertiis.

Miks peaks üks juht olema aus? Olles usalduse üks nurgakivisid, on ausus vajalik tööalaseks õnnestumiseks ja arenguks. Igaüks eelistab pigem valusat tõde kui ilusat valet, sest ilus vale saab eelduste aluseks. Aga kuidas saab jõuda soovitud eesmärgini, kui see on ehitatud valedele eeldustele? Ärilisi eesmärke täites ei saa kindlasti toetuda valede faktidele. Ausus on parim poliitika kontekstis, kus üks osapool sõltub teisest, sest tollel on vajalik teadmine ja temalt oodatakse suunda. See tagab, et tööd saab teha kõige õigema teadmise järgi, ei raisata aega ning lõpuks toetab see ka uute ideede sündi.

Sama kehtib ka suhete kvaliteedile ja koostööle – ausus ja inimlik avatus omavahelise koostöö toimimisest või mittetoimimisest näitab headust ja hoolimist. Ka siin on vaja jagada tõest infot. Nii palju lihtsam on teha tuleviku kohta otsuseid, kui on selgus, kuidas keegi mõtleb ja olukordadest aru saab. Nende mõtetega ei pruugi nõustuda, aga koostööd ei saa teha, kui ei ole selgust. Ühtlasi saavad osapooled teada, milliseid kokkuleppeid on vaja teha, et koostöö tööle saada.

Brené Brown kirjutab, et selgus on hoolimine ja ebaselgus on mittehoolimine.[2] Aus olles demonstreerib juht, et ta hoolib. Linnar Looris ütles PARE 2025. aasta konverentsil, et temast edasi läheb ainult hea. Lihtne, kas pole? Ma tahan, et iga juht mõistaks, kui suur võimalus on tal maailma rohkem headust tuua. Organisatsioonidel on nii suur võime mõjutada ühiskonda, luues turvalised suhted, mida igaüks saab laiemalt oma elus edasi kanda. Mu sõber ütles, et tema tahtis juhiks saada, et ühtlasi saada paremaks inimeseks. Nii nagu juhtimistöö õpetab seda inimest ennast, saab ta mõjutada suurt hulka teisi, andes neile tähenduslike suhete kogemuse. Võib-olla mõni meie kolleeg ei koge kuskil mujal kui ainult töökohal, et keegi kuulab, hoolib, panustab tema arengusse ja on hea.

Kas vaikimine on valetamine?

Juht ei saa kõike rääkida. Ilmselt ta ei saa kõike ka kohe rääkida. Ja olgem ausad ka selles, et tõenäoliselt pole töötajal mõnda infokildu tarvis teada. Hooliv käitumine ei ole kindlasti see, kui teisele osapoolele jäetakse ütlemata info, mis on talle otsuse tegemiseks vajalik. Ausus tähendab pigem teadlikkust, millal ja kuidas tõde jagada, et see oleks konstruktiivne.

Kuidas?

Kõige keerulisem on olla aus, kui on vaja olla kriitiline ja see teeb potentsiaalselt teisele osapoolele haiget. Kuna aus olemisega kaasnevad riskid[3], on vaja oskusi, kuidas tõde edastada. Selle teema alla käivad kõik õpetused tagasiside ja edasiside andmisest. Kim Scott õpetab, et tagasiside peab tulema hoolivast kohast, olles samal ajal otsene ja võib-olla isegi ebamugav, kuid kindlasti konstruktiivne.[4] Kui juht on käitumisega tõestanud, et ta tõeliselt hoolib töötajast ja tema edust, siis ausa tagasiside vastuvõtmine ainult suurendab usaldust. Aus peegeldus inimestest, nende käitumisest ja olukordadest on ainuvõimalik tee arenguni.

PARE blogist ja ka mujalt saab lugeda, et hea juhtimine on konkurentsieelis – ma arendan seda mõtet ja ütlen, et hoolimine on konkurentsieelis. Organisatsioonidele loob eelise see, kui nad hoolivad oma kliendist ja kui nad hoolivad oma töötajatest, kes psühholoogiliselt turvalises töökeskkonnas saavad hirmu tundmata küsida infot, saada ning anda tagasisidet ja viia ellu oma ideid.

 

Kasutatud materjalid:

[1] “When the truth helps and when it hurts: How honesty shapes well-being”. Autorid: Bonnie M. Le, William J. Chopik, Claire J. Shimshock. Current Opinion in Psychology (2022)

[2] Dare to Lead: Brave Work. Tough Conversations. Whole Hearts. Autor: Brené Brown (2018)

[3] “When the truth helps and when it hurts: How honesty shapes well-being”. Autorid: Bonnie M. Le, William J. Chopik, Claire J. Shimshock. Current Opinion in Psychology (2022)

[4] Radical Candor: Be a Kick-Ass Boss Without Losing Your Humanity. Autor: Kim Scott (2017)