Pilk Soome ettevõtete juhtimiskultuurile – PARE kogemusreis
Kadri Rannala, Eesti Tervisemuuseumi direktor
PARE korraldatud kogemusreisile Helsingisse panin end kirja suure huvi ja ootusega. Kavas oli külastada mitmeid rahvusvahelisi, ka eestlastele hästi tuntud brände – Marimekko, Lumene, Fiskars Group ja Nordea Pank.
Reisi lubadus kõlas ahvatlevalt: fookuses on tähenduslik kultuur, inspireeriv juhtimine ja rahvusvahelised kogemused, mida pakuvad julged ettevõtted oma ausate lugude ja parimate praktikatega. Kõige selle lisaväärtuseks oli kaasreisijate võrgustik: 19 inimest juhtimis- ja personalivaldkonnast, kellega kahe päeva jooksul jagasime oma kogemusi ja vaateid.
Kultuur, kasv ja ettenägelikkus – ühised märksõnad üle lahe
Nädal enne PARE reisi toimus Helsingis Nordic Business Forum, mille tänavused põhiteemad – ettenägelikkus, kasv ja organisatsioonikultuur, andsid reisile hea täiendava fookuse ja ootuse: kas ja kuidas kõlavad need juhtimiskonverentsi peateemad tegelikus juhtimispraktikas. Kui palju kattuvad Nordea, Fiskarsi, Lumene ja Marimekko juhtide mõtted NBF-i laval esinenud mõtteliidrite seisukohtadega? Kas Soome ja Eesti juhtimiskultuuri vahel on märgatavaid erinevusi või pigem kattuvaid väljakutseid? Nagu arvata võis, kattusid teemad väga hästi ja kahe riigi vahel on peamiselt sarnasused.
Ettevõtetes kohtusime personalijuhtide ja nende meeskondadega, kes avasid oma kultuuri- ja talendijuhtimise praktikaid. Räägiti, millised teemad on neil praegu fookuses, millised tööriistad aitavad väärtusi ellu viia ja kuhu suunas nad viimastel aastatel on liikunud. Vestlused olid siirad ja elulised ning saime kinnitust, et inimestega seotud rõõmud ja mured on sarnased.
Kuuluvus ja kaasatus, autonoomia, töö tähendus, arenguvõimalused ja turvatunne – need on inimeste baasvajadused, mille ümber keerleb iga tänapäevane juhtimiskultuur. Makrokeskkond on mõlemas riigis kõikuv ja väljakutsete rohke, kuid see paistis pigem ühendava kui eristava jõuna. Just keerulised ajad tõstavadki fookusesse kultuuri ja inimeste juhtimise – need on ettevõtte kõige stabiilsemad ankrud, kui kõik muu muutub. Siia sobib mõttekild Lumenest: heade aegade ülesanne on luua tugev kommunikatsioonisüsteem, sest rasketel aegadel aitab see meeskonda koos hoida.
Kultuur kui juhtimise tuum
Kultuuri arendamine on teadlik ja süsteemne töö, mille keskmes on inimesed. Viimastel aastatel on uuendatud oma väärtuspõhiseid juhtimispõhimõtteid, loodud uusi arendusprogramme ja tugevdatud tagasisidekultuuri. Ühine nimetaja kõlas selgelt: „Culture must change to keep meeting your purpose,” nagu rõhutati ka Nordic Business Forumil. Purpose on hea ja väga sobiv mõiste, millel pole aga eesti keeles head sama tähenduse ulatusega vastet. Hetkel jääbki vastuseta, et kui palju mõjutab see meie juhtimiskultuuri, sest keel mõjutab mõtlemist.
Kõigi ettevõtete kogemus on, et kuna alati on palju teha, tuleb fokusseerida. Läbivalt on väga oluline teema enesejuhtimine. Näiteks Lumene Grupis on kõik töötajad läbinud kahepäevase enesejuhtimise koolituse. Soovitakse, et inimesed oleksid arengule orienteeritud (growth minded), sest edu toob kiire õppimine ja kohanemisvõime.
Juhtidesse panustamine
Kõikides organisatsioonides panustatakse palju juhtide arengusse, selgelt nähakse kompetentsetes juhtides (liidrites) keskset rolli. Ka see on hästi teada, et mõistele leader puudub eesti keeles samaväärne mõiste. Marimekko ootus juhtidele on, et kõigepealt pead suutma juhtide iseennast, siis äri ja teisi inimesi. Samas oodatakse ärilist mõtteviisi igalt töötajalt. Marimekkos on paras väljakutse, kuidas loovus ärilisse konteksti panna. Nordeas öeldi välja tore mõte, mis pärineb Heifetzi klassikalist metafoorist: juht peab olema nii rõdul kui tantsupõrandal – kord nägema suurt pilti, kord olema sündmuste sees, oma inimeste keskel. Nordea lubadus töötajatele kõlas nii: meiega koos ei jää su areng kunagi seisma ehk „with us you will never stop growing“. Nordeat iseloomustab väärtuspõhine ja kaasav töökultuur.
Hübriidtöö
Viimase teemana toon sisse hübriidtöö. Selles on Eesti ja Soome sarnased: väga levinud reegel on 3 : 2 kontori kasuks. Ettevõtete huvi on selgelt inimesed rohkem kontorisse tagasi saada. Suurema osa ajast ollaksegi kontoris, sest see võimaldab üksteiselt õppimist, info jagamist, teineteise tundma õppimist, mis on aga abiks usalduse tekkel ja samuti kogukonnapõhise kultuuri aluseks.
Minule selgus, et PARE korraldab selliseid kogemusreise suisa kaks korda aastas. Selline vorm on suurepärane arenguvõimalus: laiendab silmaringi, viib välja igapäevamustritest, annab konkreetseid ideid tööelu parendamiseks, saab valideerida/positsioneerida ennast ja oma organisatsiooni – suurendades rahulolu oma tööeluga või vastupidiselt rahulolematust, mis ehk lõpuks arenema utsitab. Lisaks muidugi suurepärane korraldus PARE poolt – selgelt kvaliteedimärk. Seega tasub PARE poolt pakutaval silm peal hoida – järgmine kogemusreis võib osutuda just sinu inspiratsioonilaenguks.

